سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کافه فرهنگ

نظر

10:38
احسان نراقی از دنیا رفت.
به گزارش ایسنا، این نویسنده و جامعه‌شناس که به تازگی از بیمارستان مرخص شده بود، ساعت 3 بامداد امروز (یکشنبه، 12 آذرماه) به علت کهولت سن در منزلش درگذشت.
احسان نراقی زاده‌ی سال 1305، به مدت 16 سال مشاور ویژه‌ی مدیر کل سازمان یونسکو بود.
از جمله کتاب‌های او این عنوان‌ها هستند: پایان یک رؤیا: در نقد مارکسیسم، علوم اجتماعی و سیر تکوینی آن،
آیین جوانمردی (هانری کربن)، اقبال ناممکن، آن حکایت‌ها: گفت‌وگوی هرموز کی با احسان نراقی، آزادی: مجموعه مقالات و مصاحبه‌ها، آن‌چه خود داشت، جامعه، جوانان، دانشگاه، غربت غرب، آزادی، حق و عدالت، طمع خام، در خشت خام، آن حکایت‌ها، نظری به تحقیقات اجتماعی در ایران.


نظر

اختلاف دیدگاه در جلسه دیروز شورای عالی فضای مجازی و همزمانی طرح مباحث جدی که دیروز در جلسه این شورا اتفاق افتاد،سبب شد تا رضا تقی پور با حکم رییس جمهور از سمتش برکنار شود.
کد خبر: 288629
تاریخ انتشار: 12 آذر 1391 - 10:51
به گفته یک مقام آگاه دلیل برکناری رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که شب گذشته به صورت ناگهانی صورت گرفت،اختلاف نظر شدید و درگیری لفظی بین دبیرشورای عالی فضای مجازی و تقی پور در جلسه روز گذشته شورای عالی فضایی بوده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، یک مقام آگاه در این رابطه گفت:اختلاف دیدگاه در جلسه دیروز شورای عالی فضای مجازی و همزمانی طرح مباحث جدی که دیروز در جلسه  این شورا اتفاق افتاد،سبب شد تا رضا تقی پور با حکم رییس جمهور از سمتش برکنار شود.
براساس این گزارش،در جلسه روز گذشته شواری عالی فضای مجازی  که با حضور اعضای این شورا برگزارشد،درجریان تصویب شرح وظایف این شورا درگیری لفظی بین دبیر شورای عالی فضای مجازی و رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات در مخالفت با شرح وظایف این شورا صورت می گیرد که ساعاتی بعد از این جلسه حکم برکناری وزیر ارتباطات صادر می شود.اگرچه گفته می‌شود این حکم در چندین ماه پیش صادر شده بود اما تاکنون از سوی رییس جمهور ابلاغ نشده بود.
البته گفته می‌شود در حکم پیشین قرار بود رضا فضلی، سرپرست سابق سازمان فضایی که قبلا در سازمان فضایی معاون رضا تقی پور وزیر فعلی ارتباطات بود جایگزین وی شود.
گفتنی است، محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران قبلا نیز مطرح کرده بود اعتقادی به وجود یک وزارتخانه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ندارد و موضوع ادغام این وزارتخانه را در وزارت راه سال گذشته مطرح کرده بود که این طرح در مجلس شورای اسلامی رای نیاورد.
براساس این گزارش با توجه به حکم دیشب  رییس جمهور در خصوص سرپرستی علی نیکزاد وزیر راه، مسکن و شهرسازی به عنوان سرپرست وزارت ICT‌ احتمالا رییس جمهوری در چند روز آینده طرح ادغام این وزارتخانه را با وزات راه، مسکن و شهر سازی بار دیگر به مجلس شورای اسلامی خواهد برد.
نظر

سخن درباره بازنگری در قانون اساسی است
جالب، مقایسه آن روزهای تیترهای روزنامه‌هاست که برخی آن را لایحه احیای دیکتاتوری دانستند و برخی دیگر آن را مخالفت با دیکتاتوری می‌دانستند؛ جالب، تفسیر آن روز شریعتمداری در کیهان است که لایحه فوق را معادل کاری دانسته بود که محمدعلی شاه با مجلس مشروطه کرد.
کد خبر: 288463
تاریخ انتشار: 11 آذر 1391 - 15:25

قرار است یکشنبه دوازدهم آذر ماه، همزمان با سالگرد تصویب قانون اساسی در مجلس خبرگان قانون اساسی در سال 1358، همایش «جایگاه قوه مجریه در قانون اساسی» در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شود.

هرچند یکی از نشریات امروز کشور، این همایش را مقدمه‌ای برای تغییر قانون اساسی دانسته، حجت‌الاسلام میرتاج الدینی، معاون رییس جمهور در نظارت بر قانون اساسی، به فارس گفته که در این بحث آکادمیک و علمی، تغییر قانون اساسی در برخی مقالات مطرح می‌شود، ولی تغییر قانون اساسی در حیطه این همایش نیست. 

میزبان این همایش معاونت حقوقی ریاست جمهوری و همچنین هیأت نظارت بر اجرای قانون اساسی است و بر پایه خبر‌ها در این همایش، شخص رییس‌جمهور، شماری از وزرا و معاونین ایشان هستند و احمدی‌نژاد سخنرانی خواهد کرد و «قوه مجریه»، «هیأت وزیران و دولت» و «رئیس‌جمهوری» سه محور اصلی این همایش است. 

بنا بر این گزارش، خاتمی هیأت نظارت بر اجرای قانون اساسی را نخستین بار در آذر ماه 1376 تشکیل داد تا ابزاری برای اجرای اصل 113 قانون اساسی در انجام وظیفه اجرای قانون اساسی از جانب وی باشد. این هیأت، نقش مشورتی داشت و وارد کار اجرایی نمی‌شد، ولی رئیس‌جمهور بنا بر مشورت‌های آن به نهادهای نقض‌کننده حقوق افراد یا قانون اساسی تذکر و اخطار قانون اساسی می‌‎داد. 
ادامه مطلب...
نظر

کیوسک بین‌المللی «تابناک»
بخش مهمی از مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به بازتاب برخی رویدادهای درون ایران اختصاص دارد. تغییر سمت اسفندیار رحیم مشایی از ریاست دفتر رئیس‌جمهور به ریاست دبیرخانه جنبش عدم تعهد و برکناری رئیس پلیس «فتا» تهران در پرونده مرگ یک وبلاگ‌نویس، مهمترین این اخبار هستند. جدید‌ترین اظهارات هیلاری کلینتون درباره ایران و موضع‌گیری عراق نسبت به موضوع بازرسی هواپیماهای ایران رهسپار سوریه، از دیگر مطالب مهم امروز است.
کد خبر: 288568
تاریخ انتشار: 12 آذر 1391 - 09:00
بخش مهمی از مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به بازتاب برخی رویدادهای درون ایران اختصاص دارد. تغییر سمت اسفندیار رحیم مشایی از ریاست دفتر رئیس‌جمهور به ریاست دبیرخانه جنبش عدم تعهد و برکناری رئیس پلیس «فتا» تهران در پرونده مرگ یک وبلاگ‌نویس، مهمترین این اخبار هستند. جدید‌ترین اظهارات هیلاری کلینتون درباره ایران و موضع‌گیری عراق نسبت به موضوع بازرسی هواپیماهای ایران رهسپار سوریه، از دیگر مطالب مهم امروز است.


به گزارش «تابناک»، درباره خبر نخست، خبرگزاری «رویترز» با تیتر «دادن شغلی جدید از سوی احمدی‌نژاد به دستیار و جانشین احتمالی خود» به موضوع پرداخته و بخش‌هایی از نامه احمدی‌نژاد به مشایی درباره این تغییر سمت را نیز منتشر کرده است. این خبرگزاری در مطلب خود به انتقادات موجود از مشایی نیز اشاره کرده و نوشته، احمدی‌نژاد تاکنون از این نزدیک‌ترین دستیار خود دفاع کرده است.
ادامه مطلب...
نظر

اعلام دو خبر مهم از پیگیری پرونده مرگ ستار بهشتی در یک ساعت؛
علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، در آغاز می‌گفت، ستار بهشتی ضرب و شتم نشده است؛ اما پس از آن که دادستان خلاف این را اعلام کرد، آقای بروجردی گفت که سردار ساجدی‌نیا، اطلاعات نادرست در اختیارش گذارده است. اکنون رئیس پلیس فتا به دلیل قصور برکنار شده است. آیا ساجدی نیا هم به دلیل پنهان کردن حقایق از کمیسیون امنیت ملی برکنار خواهد شد؟!
کد خبر: 288480
تاریخ انتشار: 12 آذر 1391 - 09:35
امروز قرار بود، مجلس نشست دیگری با حضور مسئولان ناجا و دادستان درباره مرگ مشکوک ستار بهشتی برگزار کند، ولی چند ساعت مانده به این نشست، داغ‌ترین خبر در پیگیری این پرونده منتشر می‌شود تا افشاگری‌های رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ـ که چه بسا داغ‌تر هم باشد‌ ـ خواسته یا ناخواسته به محاق برود.

خبر نخست: برکناری رئیس پلیس فتای تهران

به گزارش «تابناک»، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ، به دستور سردار احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی کشور برکنار شد. علت برکناری سرهنگ سعید شکریان، قصور و ضعف و نبود نظارت کافی بر کارکرد پرسنل تحت امر و روند رسیدگی پرونده ستار بهشتی اعلام شده است. 

بدین ترتیب در شرایطی که مرگ مشکوک یک وبلاگ‌نویس در روزهای ابتدایی وقوع و مخابره خبر آن در سراسر جهان با سکوت و انفعال مسئولان روبه‌رو شده بود، با نطق یک نماینده در مجلس شورای اسلامی به مجوزی برای انتشار دست پیدا می‌کند که البته در‌‌ همان آغاز صدور، مخالفت یکی از نمایندگان را به همراه دارد؛ فردی که بر این باور است نباید مرگ یک فرد بازداشت شده را در تریبون مجلس بیان کرد، چون دشمنان سوءاستفاده می‌کنند! 
ادامه مطلب...

کد خبر: 288286
تاریخ انتشار: 11 آذر 1391 - 08:38
روزنامه جمهوری اسلامی مدعی شد:
از کرمانشاه خبر می‌رسد روز سه شنبه 30 آبانماه اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور، در یک سفر کاملاً محرمانه وارد کرمانشاه شد.
خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در کرمانشاه نوشت: مدتی است زمزمه‌های حضور انتخاباتی رئیس دفتر رئیس‌جمهور که در بین اهالی رسانه و سیاسیون مدودف ایران لقب گرفته برای ادامه سیاست‌های احمدی نژاد بسیار شدت یافته است.
هفته گذشته هم استان کرمانشاه در روز سه شنبه 30 آبان با ورود غیرمنتظره مشایی به کرمانشاه شکل و بویی انتخاباتی به خود گرفت.
در جلسه‌ای در سالن استانداری که با حضور اندک مدیران استانی برگزار شد بعد از سخنرانی، مشائی با قدردانی از استقبال گرم استاندار کرمانشاه از وی به عنوان دوست بسیار صمیمی خود یاد کرد.
این حضور با اعتراض بعضی از سیاسیون، نهادها و سازمانهای استان مواجه شد و استاندار آماج سؤال‌های بی‌پاسخ قرار گرفت. 

تا آنجایی که به من خبر داده‌اند این نهادها نتایج بررسی‌های بانک مرکزی را تأیید کرده‌اند. رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که نتیجه ضمنی بررسی‌ها چه بوده؟ گفت: همین مقدار می‌توانم بگویم که بانک مرکزی در این مسئله سربلند بیرون آمد و اقداماتمان کاملاً درست بوده است.
کد خبر: 288293
تاریخ انتشار: 11 آذر 1391 - 08:46
یک روز پس از اعلام نظر عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مبنی بر تخلف مشترک ارزی بانک‌ها و بانک مرکزی، رئیس‌کل بانک مرکزی در راستای شفاف‌سازی‌ ابهام‌های مطرح شده، روایتی مبهم از نتایج برداشت شبانه از حساب بانک‌های متخلف ارائه کرد.
به گزارش فارس، محمود بهمنی گفت: با بررسی‌های انجام شده در مورد سرنوشت برداشت از حساب بانک‌ها به نتایج جالبی رسیدیم و برای اطمینان بیشتر آنها را به داوری نهادهای مسئول واگذار کردیم.
او افزود: تا آنجایی که به من خبر داده‌اند این نهادها نتایج بررسی‌های بانک مرکزی را تأیید کرده‌اند. رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که نتیجه ضمنی بررسی‌ها چه بوده؟ گفت: همین مقدار می‌توانم بگویم که بانک مرکزی در این مسئله سربلند بیرون آمد و اقداماتمان کاملاً درست بوده است.
وی در مورد برخورد با مدیران متخلف بانکی نیز گفت: برخوردها در دو سطح انجام می‌شود؛ یک سطح برخورد در مورد مدیرانی است که از آیین‌نامه‌ها تخلف می‌کنند مانند تخلف از آیین‌نامه دریافت وثیقه و ضامن برای پرداخت تسهیلات زیر 10 میلیون تومان. به گفته این مقام مسئول بانک مرکزی، سطح برخورد دوم با آن دسته از مدیرانی است که با وجود عدم‌تأیید صلاحیت از سوی بانک مرکزی یا سایر مراجع ذی‌صلاح که در مورد حسن شهرت یا سوابق غیرحرفه‌ای افراد تحقیق و اعلام نظر می‌کنند، همچنان به‌کار خود به‌عنوان مدیرعامل یا عضو هیأت مدیره ادامه می‌دهند. وی افزود: از آنجایی که این عمل در حکم تصرف غیرقانونی در اموال عمومی است، بانک مرکزی اقدامات قانونی خود را ‌عملی خواهد کرد.

کد خبر: 288294
تاریخ انتشار: 11 آذر 1391 - 08:51
سایت خبری شفاف نوشت: موسی‌الرضا ثروتی نماینده بجنورد و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به توهین استاندار خراسان شمالی به مردم این استان، تصریح کرد: شنیدم در شورای اداری آقای استاندار خراسان شمالی حرف‌هایی گفته که نامناسب بوده و به ایشان تذکر دادم و امر به معروف کردم که عذرخواهی کنند، اما ایشان گفت من این حرف‌ها را نگفتم ولی صدای ایشان پخش شده و مردم شنیده‌اند.
وی خواستار عذرخواهی رییس‌جمهور، وزیر کشور و استاندار خراسان شمالی شد و اظهار کرد: در عین حال این تذکر داده شده است و به دولت هم نامه نوشتم و خواستم شخص رییس جمهور،وزیر کشور و استاندار خراسان شمالی عذر خواهی کنند. گرچه آقای استاندار گفته من این حرف‌ها را نگفته‌ام و از مردم عذرخواهی نکرده است. 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: مردم اعتراضات زیادی نسبت به این صحبت‌‌ها داشته‌اند و سه بار قصد راهپیمایی داشتند که مسوولان مانع شدند و از آقای استاندار شنیدم که برخی مسوولان هم خواستار عذرخواهی وی شده‌اند اما ایشان عذرخواهی مناسبی انجام نداده است. بنده از وزیر کشور هم سوال کردم که باید بیاید و در مجلس جوابگو باشد.
باید خاطر نشان کرد احمدی بیغش استاندار خراسان شمالی که در تیرماه 91 به این سمت منصوب شد، چند روز قبل در جلسه شورای اداری استان برخی نکات را بیان داشت که باعث تعجب بسیار است.

عمرو موسی دبیرکلی اتحادیه عرب را از سال 80 تا سال 90 بر عهده گرفت و در حالیکه تنها سه ماه از پیروزی انقلاب مردم مصر و سرنگونی رژیم مبارک نگذشته بود، وی زمزمه استعفا از سمت دبیرکلی اتحادیه عرب و نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از مبارک را سر داد.
کد خبر: 288280
تاریخ انتشار: 11 آذر 1391 - 00:22
دقایقی پیش شبکه خبری CNN با انتشار خبری در زیر نویس خود، از مرگ «عمرو موسی» دبیرکل سابق اتحادیه عرب، وزیر خارجه پیشین مصر و نامزد انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور خبر داد.

گفتنی است در همین حال شبکه 1TV نیز با انتشار این خبر، علت مرگ «عمر موسی» را سکته قلبی اعلام کرد.

تکمیلی : 

بر اساس نوشته روزنامه اخبار مصر، «عمروموسی» دبیرکل سابق اتحادیه عرب و از نامزدهای انتخابات اخیر ریاست جمهوری مصر خبرهای منتشر شده مبنی بر سکته قلبی خود را که چند شبکه تلویزیونی منتشر کرده بودند را تکذیب کرد.

عمروموسی گفت: این خبرها جعلی است و هیچ صحت ندارد و وی در تظاهرات مردمی که امروز با هدف لغو بیانیه قانون اساسی و انحلال مجلس موسسان صورت گرفته، شرکت کرده است.

مخالفان بیانیه قانون اساسی مرسی روز جمعه با برگزاری تظاهراتی تحت عنوان «تظاهرات میلیونی رؤیای شهید» در میدان التحریر لغو این بیانیه و انحلال مجلس موسسان را خواستار شدند.

وزیر خارجه پیشین مصر که ریاست حزب کنگره مصر را بر عهده دارد، گفت: وی رهبری این حزب را در تظاهرات التحریر به همراه دکتر «اکسید البدوی» که او نیز هدایت حزب الوفد در این تظاهرات را عهده دار بود، بر عهده داشته است.
ادامه مطلب...

دل پردردی دارد! و کوله باری از گلایه! وقتی با سوز و گداز حرف می زند باور نمی کنی که این آقا همان هنرمند جوان دهه 70 سینمای ایران است که نامش بر سر زبان ها بود، همان تازه داماد فیلم «عروس»، فرمانده فیلم های مردی از جنس بلور و مردی شبیه باران، عادل فیلم «نرگس» و...
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، ابوالفضل پورعرب طی سال ها فعالیت در سینما به نقش های مختلف جان بخشید و در ذهن ها ماندگار شد. او به علت بیماری بسیار ضعیف شده است اما «پورعرب» هم چنان برای ما «پورعرب» است؛ همان سوپراستار دهه 70 با کوله باری از تجربه. وقتی مشغول بازی در فیلم تلویزیونی «جاودانگی» در بجنورد بود با او تماس می گیرم تا به دیدارش بروم اما چون لوکیشن ضبط فیلم داخل زندان بود، اجازه ورودم به آن جا داده نشد، بنابراین قرار این دیدار را به پایان بازی اش موکول کردم. عصر روز پایانی بازی اش در باباامان بجنورد به همراه چند نفر از همکاران با او دیدار کردیم و زمینه این گفت و گو هم برایم فراهم شد. آن قدر مهربان و صمیمی بود که از هر بابی سخن گفتیم. گفت و گوی خراسان را با این بازیگر با تجربه سینما و تلویزیون در ادامه می خوانید.

در شروع این گفت و گو می خواهم از حال و هوای «ابوالفضل پورعرب» دهه 70 که ستاره سینمای ایران بود بپرسم.

** حال عمومی ام بد نیست، اما هنوز ناخوش احوالم و اگر بازی در فیلم «جاودانگی» را پذیرفتم فقط به دلیل دوستی دیرینه ام با «محسن توکلی» کارگردان فیلم است. این نکته را هم بگویم که در مجموع فضای کلی هنر و سینما خوشایند نیست. در دیداری که وزیر ارشاد با صنوف مختلف داشت، مشکلات را مطرح کردیم. ضمن این که معتقدم انحلال خانه سینما یکی از بهترین کارهایی است که وزارت ارشاد انجام داد.

یعنی از انحلال خانه سینما رضایت دارید؟

** بله، به هر صورت فضای خوبی نداشت. هر کس که می خواست وارد سینما شود از کانال خیابان انتخاب می شد نه خانه سینما! انجمن بازیگران آن ها را انتخاب نمی کردند، اکنون 5 سال است که عضو خانه سینمای سابق نیستم. در کل فضا و بازی در سینما سخت شده است.

چه طور شد در دهه 70 که ورود به عرصه بازیگری مشکل بود و به راحتی نمی شد ستاره شد به ستاره سینمای ایران تبدیل شدید؟

** هیچ وقت فکر نمی کنم ستاره سینما شدم، چون سینما ستاره ای ندارد؛ در واقع سینما هیچ ارزشی ندارد که ستاره ای داشته باشد. جایی که به راحتی خیلی ها پول می دهند و در آن بازی می کنند یا آن شخصی که بدون گذراندن دوره بازیگری و تحصیل در این رشته بازی می کند. به بازیگرانی که در این رشته تحصیل کرده و تئاتر خوانده اند کار نمی دهند. بنابراین بازی در سینما عشق و انگیزه ای ندارد و خیلی خوشحالم که در آن کمتر حضور دارم.

پس خودتان چگونه وارد سینما شدید؟

** من در این رشته تحصیل کردم و در تئاتر بازی می کردم. روزی آقای «بهروز افخمی» به تئاتر شهر آمد و من را برای بازی در فیلم «عروس» انتخاب کرد. البته آن مقطع تصور می کرد من به هیچ عنوان سینما را نمی شناسم البته من برای بازی خودم سخن نمی گویم بلکه راجع به آدم هایی صحبت می کنم که خیلی به گردن این سینما حق دارند.
ادامه مطلب...