مهلت به شیطان
مهلت به شیطان ::
اولا: شیطان به صورت یک موجود پاک آفریده شد و سالها قداست و پاکى خود را حفظ کرد تا آن جا که بر اثر اطاعت پروردگار همردیف فرشتگان شد، ولى سرانجام بر اثر خودخواهى و کبر و غرور و با سوء استفاده از آزادى خویش طریق گمراهى را پیش گرفت و به آخرین درجه انحطاط سقوط کرد.
ثانیاً: توجّه به این نکته ضرورى است که نفوذ وسوسه هاى شیطانى در انسانها یک نفوذ ناآگاه و اجبارى نیست; بلکه انسانها به میل و اختیار خودشان راه نفوذ را به روى او مى گشایند و اجازه ورود را به کشور جانشان صادر کرده و به اصطلاح، گذرنامه آن را نیز در اختیار شیطان مى گذارند و به همین دلیل قرآن با صراحت مى گوید: «اِنَّ عِبادِى لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطان اِلاّ مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْغاوینَ»; (تو بر بندگان من تسلّط نخواهى یافت مگر گمراهانى که از تو پیروى کنند).(1)
و در جاى دیگر مى فرماید: «اِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذینَ هُمْ بِهِ مُشْرِکُونَ»; (تسلط او تنها بر کسانى است که او را به سرپرستى خود برگزیده اند و آنها که فرمانش را همردیف فرمان خدا لازم مى شمرند).(2)
دعای درد دندان
دعای درد دندان : از حضرت صادق علیه السّلام روایت شده:پس از گذاشتن دست بر جاى درد سورههاى حمد و توحید و قدر و این آیه مبارکه را بر آن بخواند:
وَ تَرىَ الْجِبالَ تَحْسَبُها جامِدَةً وَ هِىَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ صُنْعَ اللَّهِ الَّذى اَتْقَنَ کُلَّ شَیْئٍ اِنَّهُ خَبیرٌ بِما تَفْعَلُونَ
و مىبینى کوهها را درحالىکه آنها را بىحرکت مىپندارى،و حال آنکه مىگذرند همانند گذر ابرها،کار خداست،که هرچیزى را استوار نموده،به درستى که او به آنچه انجام مىدهید آگاه است.
و نیز از امیر مؤمنان علیه السّلام روایت شده:به موضع سجده خود دست بکش،سپس دندان درد گرفته را مسح کن و بگو:
بِسْمِ اللَّهِ وَالشّافى اَللَّهُ وَ لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ
به نام خدا،و شفادهنده خداست،و جنبش و نیرویى نیست جز به خداى والاى بزرگ.
دعاى تجربه شدهاى براى درد دندان:سورهاى[حمد]و[فلق]و[ناس]و[توحید]را قرائت مىکنى،و با هر سوره بسم اللّه الرّحمن الرّحیم را مىخوانى،و پس از سوره[توحید]مىگویى:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ وَ لَهُ ما سَکَنَ فِى اللَّیْلِ وَالنَّهارِ وَ هُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ قُلْنا یا نارُ کُونى بَرْدَاً وَ سَلاماً عَلى اِبْرهیمَ وَ اَرادُوا بِهِ کَیْداً فَجَعَلْناهُمْ الاَْخْسَرینَ نُودِىَ اَنْ بُورِکَ مَنْ فِى النّارِ وَ مَنْ حَوْلَها وَ سُبْحانَ اللَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ
به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانىاش همیشگى است،و براى اوست آنچه در شب و روز ساکن شده،و او شنوا و داناست،گفتیم: اى آتش بر ابراهیم سرد و سلامت باش،و به سوى او از روى نیرنگ قصد کرده بودند پس آنان را زیانکارترین قرار دادیم، ندا شد خجسته باد کسىکه در آتش و کسىکه در آتش و کسىکه پیرامون آن است،و منزّه است خدا،پروردگار جهانیان.
واقعیت شهوت و چگونگی کنترل آن
(( واقعیت شهوت و چگونگی کنترل آن ))
سوال 20 : نمیدانم علّت سرکشی قوّه شهوت درمن چیست شمامراچند بارراهنمایی کرده اید امانتیجه بخش کامل نبودحتی ازخداپنهان نیست ازشما هم چه پنهان من همیشه درقنوت نمازم ازخدا خواستم اکثراهل بیت را قسم دادم اماخداوند مثل آنکه این امرراخواسته برای امتحان من وشیطان هم همیشه برای من کمین کرده (بافکربد)(ومن میترسم بااین همه گناه جایی برای رسیدن به خدابرای من نباشد)هرکس گره ای ازکارمؤمنی بگشاید خداوند دررحمت خودرا روی آن بازمی کندمحض رضای خدا به من کمک کنید .
جواب 20 : دقت فرماای عزیز: اراد? حضرت پروردگار براین تعلق گرفته است که حیات درکر? زمین مستمرباشدبشردریافته است که درکره ماه مطلقاً حیات وجود ندارد،نه حیات مورچه ای ونه حیات نباتی اما زمین کره ایست زنده ،هواوآب وشهوت سرچشمه های حیات اند «مِنَ الْماءِکُلَّ شَیْ ءٍحَیٍّ» «هرچیززنده ای راازآب پدید آوردیم»(سوره انبیاءآیه 30)
ترک معاشرت با نامحرمان
(( ترک معاشرت با نامحرمان ))
سوال 74 : من وقتی تصمیم می گیرم 40روزباخداباشم ولی تنها 2روزیا3روز
می توانم با خدا باشم شهوت مرا شکست می دهد و نمی گذارد خوب با خدا باشم آقا شما را به خداقسم مرا راهنمایی کنید دیگرخسته شده ام.قبلاً به فیلمهای ماهواره نگاه می کردم که یاد آنها مرا آزارمی دهد.لطفاً مرا راهنمایی کنید.
جواب 74 : ای عزیز : اگر شهوت نداشتید مرد نبودید و تشکیل خانواده هم نمی توانستید بدهید بنابراین شهوت نعمت خداست،تانسل انسان در زمین پایدار ماند.
کنترل شهوت
(( کنترل شهوت ))
سوال 70 :
جوانی هستم که شهوت به سراغ من می آید و من را دچارگناه می کند که این ازضعف ایمان است و دیگر طاقت ندارم دل امام زمانم را بشکنم خواهشمندم مرا از این مخمصه با راهنمایی خود نجات دهیدباتشکر و التماس دعاکه من از این بیماری روحی خارج شوم و تنها گرفتاری من رسیدن به وصال یار باشد.
جواب 70 :
اگرشهوت نداشتیدیابیماربودیدیاپیر،پس این ازنعمات خداواقتضاء جوانی است.امادقت فرمائیدکه امیال دوگونه است یکی آنکه اگرارضاء نشد منتهی به مرگ می شودمثل گرسنگی و تشنگی اما امیالی است که اگرارضاء نشدازبین می رودالسّاعه که این نامه رامی خوانیدشهوت شما را آزارمی دهد؟!
دستور العمل کنترل شهوت
سوال 85 : با سرکشی قوّه شهوت چه کنم؟ آقا شما را به خدا مرا راهنمائی کنید، نصیحت نکنید راه را نشان دهیدچگونه ترک کنم وبه سیر و سلوک خیلی علاقه دارم. هر وقت می خواهم حرکت کنم به سوی خدا،این مشکل مرا از راه بازمی دارد.راهنمایی بفرمائید.
جواب 85 : پسرم:هم اکنون که این نامه رامطالعه می کنی از طغیان شهوت ناراحتی؟ مسلم می گویی خیر.پس ببین امیال آدمی دو نوع است نوعی که اگر ارضاء نشود مرگ انسان حتمی است مثل گرسنگی و تشنگی اما امیالی هست که اگر ارضاء نشود دوباره بدن به آرامش باز می گردد مثل شهوت،حال دقت کنید این میل درچه مواقع به انسان فشار وارد می کند،مجالس مختلط زن ومرد در فامیل ،شرکت درجشن های اینگونه ای تماشای دختران درگذرگاه و ماهواره طبعاً جوانان را ازحال طبیعی خارج می کند،اگر می بینید اسلام هم? اینها را حرام می داند برای چنین عواقبی است.
تفاوت اعمال در نهج البلاغه
شتان ما بین عملین عمل تذهب لذته و تبقى تبعته، و عمل تذهب موونته و یبقى أجره
چه تفاوت بسیارى، که بین دو گونه عمل و کردار انسانها وجود دارد: عملى که لذت و خوشى آن به سرعت مىگذرد، ولى نتایج زیانبار و عواقب آن باقى مىماند، و عملى که رنج و زحمت آن، زود تمام مىشود ولى پاداش آن برجا مىماند.
خداوند انسان را آزاد و مختار آفرید و به او عقل و شعور داد، تا آزادانه راه زندگىاش را انتخاب کند، و با اراده و اختیار خود، هر عملى که دلش خواست، انجام دهد.
اما در روز قیامت، کسى که عمل خوب انجام داده باشد پاداش مىگیرد و کسى که مرتکب اعمال بد شده، به کیفر و مجازات مىرسد.
امام علیهالسلام، به مسلمانان هشدار مىدهد، تا بدانند که بین این دو گونه عمل، تفاوت بسیارى هست، و فریب ظاهر را نخورند. یعنى انسان باید بداند، که کار خوب و بد، هر دو، به زودى مىگذرد و تمام مىشود، در حالیکه نتایج و پىآمدهاى آن، از بین نمىرود، و در کارنامه اعمال انسان، باقى مىماند.
بزرگترین عیب از نگاه نهج البلاغه
اکبر العیب أن تعجب ما فیک مثله.
ترجمه :
بزرگترین عیب آن است که: عیبى را که خود نیز داراى، در دیگران، عیب بشمارى.
شرح :
کسانى هستند که عیب و ایرادى را که در اعمال و رفتار خودشان وجود دارد، نمىبینند و به حساب نمىآورند، اما همینکه آن عیب را، در شخص دیگرى ببینند، زبان به عیبجویى و انتقاد باز مىکنند، و همه جا و پیش همه کس، از عیب آن شخص سخن مىگویند.
براى مثال: گاهى کسى را مىبینم، که براى حقوق انسانى دیگران، ارزش قائل نیست، حق مردم را پایمال میکند، دستمزد کارى را که دیگران برایش انجام دادهاند نمىدهد، یا کم و با تأخیر میدهند، قول و قرارهاى خود را به هم میزند، و وعدههایى را که به مردم داده است انجام نمىدهد. اما همین شخص، به محض آنکه دیگرى، کمترین حق او را پایمال کند، یا دستمزدش را یک ریال کمتر یا یک روز دیرتر بدهد، یا با او مختصرى بد قولى کند، یا وعدهیى را که به وى داده است انجام ندهد، فریادش به آسمان میرود، و همه جا، از آن شخص، عیبجوئى و انتقاد میکند. شاعرى، در همین معنى گفته است:
آنچه در این مطلب در پی آنیم اهتمام علما دین نسبت به نماز است. همان نمازی که درروایات معصومین از آن بعنوان ستون دین یاد شده و قبولیش مایه قبولی دیگر اعمال ذکر گردیده است یا آن را نور چشم خود معرفی نموده اند و بسیاری روایات دیگر که در این مقال نمی گنجد.ماجرای قضا شدن نماز آیت الله نخودکی